Bestsellery Empiku 2016 roku — na co stawiam?


Właśnie ogłoszono nominacje do bestsellerów Empiku 2016 roku. Książki, płyty muzyczne, filmy i gry. Tym razem Patryk Vega nominowany w dwóch kategoriach i... wielki powrót Rowling. Gala wręczenia nagród odbędzie się 7 lutego i będzie transmitowana przez TVN. Zapowiada się zabawnie – gospodarzem wieczoru ma być Marcin Prokop.
Kategorie i nominacje
Literatura polska przeżywa prawdziwy rozkwit. Przewiduję, że wielkim zwycięzcą będzie Szczepan Twardoch i jego „Król”. Pozostali nominowani to: „Brud” Piotra C., „Konan Destylator” Andrzej Pilipiuka, „Lampiony” Katarzyny Bondy i „Przeznaczeni” Katarzyny Grocholi. Paniom również bardzo kibicuje, myślę, że Bonda może mieć spore szanse. Zastanawia mnie też „Brud” – to książka dosyć kontrowersyjna, autor „Pokolenia Ikei” jest znanym komentatorem współczesnej rzeczywistości. Jestem bardzo ciekawa tej kategorii!
Literatura zagraniczna nie zaskakuje. Sami znani pisarze – nawet gdy dana książka nie jest zbyt dobra, to i tak ma wysoką sprzedaż, dzięki popularności jej autora. Kto tutaj może wygrać? Jojo Moyes z „Kiedy odszedłeś” lub „Małe życie” Hanya Yanagihara. Pozostali nominowani to: Harlan Coben „Nieznajomy”, Nicholas Sparks „Spójrz na mnie” i Robert Galbraith, czyli Rowling z jej „Żniwa zła”.
W literaturze faktu z całego serca kibicuję książce „Sekretne życie drzew” Petera Wohlleben’a. Nie byłabym jednak zła, gdyby wygrał Patryk Vega i jego „Służby specjalne. Podwójna przykrywka”. To jeden z najbardziej odważnych i bezkompromisowych twórców ostatnich lat. W tej kategorii nominowana jest również Maria Czubaszek „Nienachalna z urody” oraz podwójnie – ks. Jan Kaczkowski („Dasz radę. Ostatnia rozmowa” z Joanną Podsadecką i „Grunt pod nogami”).
Literatura dla dzieci średnio mnie interesuje, ale wciąż mam młodszego brata. Patrząc na te pozycje jego oczami, pewnie wybrałabym „Dziennik Cwaniaczka. Stara bieda” Jeffa Kinney’a. Pozostali nominowani: „Bohaterowie Magicznego Drzewa. Porwanie” Andrzej Maleszka, „Lewy. Chłopak, który zachwycił świat” Yvette Żółtowska-Darska i podwójnie Nela Mała Reporterka („Nela na kole podbiegunowym”, „Śladami Neli przez dżunglę, morza i oceany”).
I dotarłam do kategorii, która wywołała u mnie parsknięcie śmiechem. Lubię książki młodzieżowe i przyznam, że przeczytałam w tym roku kilka naprawdę dobrych. I niektóre pozycje w tym zestawieniu zwyczajnie mnie śmieszą. „Życie i śmierć” Stephenie Meyer, serio? „Niebezpieczne kłamstwa” Beccy Fitzpatrick? Ta książka była fajna do poczytania, ale nie tak dobra, żeby mogła walczyć o miano bestsellera roku. Mam wielką nadzieję, że wygra „Ukryta wyrocznia” Ricka Riordan’a. Jednak pewnie i tak zwycięży „Harry Potter i przeklęte dziecko” Jacka Thorne’a – nie żebym nie uwielbiała Pottera, ale ósmy tom jest niestety niezbyt specjalny. To zwykły scenariusz. Na pewno prawdziwa powieść wymaga więcej pracy i wysiłku ze strony pisarza. Wiadomo – Potter odniósł komercyjny sukces, ale mimo wszystko powinna liczyć się jakość. W młodzieżówkach brakuje mi trzeciego tomu „Piątej fali” Ricka Yancey’a oraz „Moje serce i inne czarne dziury” Jasmine Warga. Nominowana jest jeszcze „Korona” Kiera Cass i na jej temat zbyt wiele nie mogę powiedzieć, bo nigdy nic tej autorki nie czytałam.

Kategoria „Muzyka” jest dla mnie zawsze istotna. Tym razem trzymam kciuki za Anię Dąbrowską, bo z jej płytą „Dla naiwnych marzycieli” spędziłam wiele wieczorów w 2016 roku. Myślę, że spore szanse ma też O.S.T.R. i jego „Życie po śmierci”. Nie często słucham polskiego rapu, ale ta płyta to perełka. Pozostali nominowani to: Agnieszka Chylińska, Kękę i Kult. Żałuje, że nie ma tutaj Julii Marcell i jej genialnej płyty „Proxy”. Plus debiutanckiego krążka Pawła Domagały. I Organka!
W muzyce zagranicznej stawiam na „You want it darker” Leonarda Cohen’a. Jednak dużym przeciwnikiem jest The Rolling Stones, Metallica I Sting. Sami znani i uwielbiani! Jedynie nie potrafię skojarzyć zespołu Alvaro Soler – pewnie okaże się, że jestem ignorantką, ale trudno.
W filmie polskim stawiam na „Pitbull. Nowe porządki” Patryka Vegi lub „Planetę Singli”, bo odniosła spory międzynarodowy sukces. W filmie zagranicznym chciałabym, żeby wygrała „Zjawa”, chociaż pewnie nagrodę zgarną „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy”. Film dla dzieci – moim zdaniem zdecydowanie „Zwierzogród”. Chociaż głos mojego brata idzie dla jego ulubieńców, czyli „Angry Birds Film”. Na grach się niestety nie znam, ale z czystego sentymentu - „Wiedźmin 3: Dziki Gon - Krew i Wino”.
I na koniec – wydarzenie roku. Stawiam na „Harry Potter i przeklęte dziecko” – powrót potteromanii. Nowy film, wydanie nowej książki, mają ruszyć dodruki innych pozycji potterowskich, czyli krótko mówiąc, magia powróciła.
A Wy, na jakie pozycje stawiacie? I czego zabrakło Wam w tym zestawieniu?
Przygotowała: Gaba Rutana
Za materiały dziękuję zespołowi 
Gabriela Rutana & Sylwia Czekańska. Obsługiwane przez usługę Blogger.