Najlepsze pierwsze zdania książek – top ulubionych


Otwieracie książkę i czytacie dedykację, wstęp i w końcu – pierwsze zdanie stworzonej przez autora historii. Często jest ono zwykle i z pozoru może wydawać się pozbawione głębi. Musi brzmieć naturalnie, autentycznie oraz nadawać całej powieści jeden określony ton – według tego zdania buduje się styl, jakim napisana jest książka. Idealne zdanie zdradza pewne istotne szczegóły fabuły, a więc kim są bohaterowie, gdzie, kiedy, jak i dlaczego?
Stephen King w jednym z wywiadów przyznał, że nad niektórymi pierwszymi zdaniami swoich książek zastanawiał się ponad rok. Każdy wyobraża sobie pisarza, który pragnie nadać swojej opowieści znaczenia, a więc i rozpocząć ją z przytupem. Czy komuś się udało? Oto top moich ulubionych pierwszych zdań z książek. Zaczynam od klasyki, aby później przejść do powieści współczesnych, tych znanych i tych trochę mniej. 
„Kiedy zachodziło właśnie gorące wiosenne słońce, na Patriarszych Prudach zjawiło się dwóch obywateli.”Mistrz i Małgorzata, Michaił Bułhakow.
„Są tacy mężczyźni, którzy pojawiają się w życiu kobiety, by je dokumentnie spieprzyć na zawsze.”Jak upolować faceta, Janet Evanovich.
„Imo wybrał się pewnego dnia na ryby, ale nie było morza.”Nacja, Terry Pratchett.
„Mam całkowicie przesrane.”Marsjanin, Andy Weir.
„Tyler załatwia mi posadę kelnera, potem ten sam Tyler pakuje mi pistolet w usta i mówi, że aby dostąpić życia wiecznego, trzeba najpierw umrzeć.”Podziemny krąg, Chuck Palahniuk.
“Osobiście widzę to tak: każdemu przydarza się jakiś cud.” – Papierowe miasta, John Green.
“Idea wiecznego powrotu ma w sobie coś tajemniczego.”– Nieznośna lekkość bytu, Milan Kundera.
“Tata powiedział kiedyś, że życie jest jak powolne wchodzenie do jeziora - każde stąpnięcie prowadzi do chwili, kiedy trzeba będzie się zanurzyć, aż zabraknie tchu.”– A jeśli zostanę…, Barbara Ciwoniuk.
“Wszystkie moje samobójstwa były nieudane.”– Kiedy byłem dziełem sztuki, Eric-Emmanuel Schmitt.
“Jak powszechnie wiadomo, Wszechświat - podobnie jak życie toczy się kołem.”– Wieża jaskółki, Andrzej Sapkowski.
“Mawiają w Imardinie, że wiatr ma duszę i jęczy w ciasnych zaułkach miasta, ponieważ smuci go ich widok.”– Gildia Magów, Trudi Canavan.
“Spotkałam go w końcu, mimo że upłynęło wiele lat od chwili, kiedy przestałam szukać.”– Nikt kogo znasz, Michelle Richmond.
„Wszystko to zdarzyło się mniej więcej naprawdę.”Rzeźnia numer pięć, Kurt Vonnegut.
Zacznijmy od końca świata, dobrze? Piąta pora roku, N. K. Jemisin. 
„Szanowny Panie Boże,
Na imię mi Oskar, mam dziesięć lat, podpaliłem psa, kota, mieszkanie (zdaje się nawet, że upiekłem złote rybki) i to jest pierwszy list, który do Ciebie wysłałem, bo jak dotąd, z powodu nauki, nie miałem czasu.”Oskar i Pani Róża, Eric-Emmanuel Schmitt.

Jeśli macie swoje ulubione zdania, to nie zapomnijcie napisać ich w komentarzach!
Przygotowała: Gaba Rutana 
Gabriela Rutana & Sylwia Czekańska. Obsługiwane przez usługę Blogger.